השם שלך נהרס בגוגל? כאן תמצא פתרון!
השם שלך נהרס בגוגל בגלל תוצאות חיפוש שליליות? המוניטין נפגע בשל תוכן פוגעני? התדמית נהרסה בגלל ביקורות רעות ופסקי דין מטרידים? הנה הפתרון עבורך! אתה לא לבד!!! כאן התשובות לאפשרות מחיקה מגוגל.
שמי רונן הלל ואני מומחה ניהול מוניטין בגוגל ובכלל רחבי האינטרנט. בפוסט הזה אני רוצה לחשוף בפניכם את התופעה הכואבת והמטרידה של התמודדות עם מידע שלילי ברשת. תוכלו לקרוא מה ניתן לעשות כשמגלים ברשת כתבות שפוגעות בשם שלך, בעסק ובתדמית. תלמדו כיצד ניתן להתמודד עם התופעה המטרידה ואיך להיעזר בשירותי כדי לפתור את הבעיות ברשת.
נפתח עם כמה סיפורי לקוחות. קחו בחשבון שכל השמות הוחלפו כדי לשמור על דיסקרטיות מלאה כי כאלה אנחנו (שומרים בקנאות גמורה על הדיסקרטיות של כל לקוח שלנו!).
שמחה (שם בדוי לצורך הכתבה הזו) היא פסיכולוגית העוסקת בטיפול מאד ספציפי בהורים וילדים. יש לה אתר, עמוד פייסבוק וניסיון של כמה עשורים בטיפול בקליניקה הפרטית שלה ובמסגרת השירות הציבורי בו הועסקה.
לפני מספר חודשים, בשעה שחיפשה את שמה בגוגל, היא הזדעזעה כשהקלידה את שמה בשורת החיפוש בגוגל וגילתה תוצאות שליליות, כותרות מכפישות וכל מיני חשדות ופרשות שנקשרו לשמה.
אחרי ההלם הראשוני היא חשבה שמדובר בתופעה זמנית. האמינה שהכל ייעלם תוך מספר ימים, אבל להפתעתה שום דבר לא השתנה – והכותרות והתכנים השליליים נותרו כפי שהם ו"קישטו" את עמוד ה תוצאות הראשון בגוגל.
שמחה ניסתה להבין מהיכן כל התוכן השלילי הזה הופיעה כך פתאום. היא הבינה שמאחורי הדברים יש גורמים אינטרסנטים שרצו לפגוע בה, לנקום בה ולהשחיר את שמה, גם אם לא הכירו אותה אישית וגם בלי שהיו לקוחות או מטופלים שלה. סתם ככה – נקמה ברשת.
שמחה היתה בשוק. היא ניסתה להתקשר לגוגל ולא הצליחה. ניסתה לאתר את בעלי האתרים ולא הצליחה. שלחה עשרות הודעות לגוגל ולא קיבלה תשובה עניינית. בקיצור, השם שלה הושחר ברשת וכל מה שעלה בתוצאות החיפוש היה רע, מגמתי, פוגעני ומשפיל.
סיפורה של שמחה דומה למקרה של דן (אלמן, אישתו נפטרה לפני 4 שנים), פנסיונר, של אחת מהחברות הוותיקות במשק הישראלי, שגילה יום אחד ששמו נקשר לעבירות מין והטרדה ברשת.
"יום אחד חיפשתי את שמי באינטרנט וגיליתי שיש אדם נוסף עם אותו שם כמו שלי הוא סוג של עבריין מין. מאד לא אהבתי את התוצאות האלה כי השם משפחה שלי דיי ייחודי. מאד לא אהבתי לקרוא את הכתבות האלה. פתאום מאד חששתי שיקשרו אותי עם אותו אחד אחר. מכאן חודשיים חייתי בסרטים. כל שיחה שלי עם בת זוג או מכרה גרם לי לחשוש, לפחד, להסתיר את השם שלי…. כי למרות שאין לי קשר לאותו עבריין מין/פדופיל או מה שלא יהיה… מאד פחדתי שיקשרו אותו אליי".
גם דן לא בדיוק ידע מה עושים במקרה שכזה. הבושה והפחד ביחד עם חוסר הידע ההתעלמות של אתרי החדשות ומנועי החיפוש הביאו אותו לכך שהוא התקשר אליי וגם הוא טופל על ידי.
גם הסיפור של פסח, בעל תואר ראשון ומקצוע נחשק, מסביר את חוסר הצדק ואת העיוותים שיש בגוגל.
פסח סיים שירות צבאי, סיים לימודים באוניברסיטה, יש לו תואר וגם מקצוע ביד אבל אין לו עבודה. אמנם הוא עבד קודם לכן במשך 5 שנים במספר מקומות עבודה אבל אחרי שפוטר ממקום העבודה האחרון שלו הוא לא הצליח להתקבל לשום מקום עבודה חדש.
במשך כחצי שנה הוא חיפש עבודה, התראיין עשרות פעמים בכל מיני חברות ומפעלים ברחבי הארץ. נסע קילומטרים רק כדי לתת לעצמו סיכויים להתפרנס בכבוד – אבל בכל מקום הוא נתקל בדלת סגורה, בהתעלמות, בחיוכים מוזרים ובתשובות לא מספקות. הוא שלח עשרות רבות של קורות חיים במשך שבועות וחודשים. בדרך כלל לא קיבל תשובה ואם הוזמן לראיון עבודה – התסריט היה דיי דומה בכולם. כמה דקות של שיחה, מבט על קורות החיים ותשובה לקונית – נחזור אלייך….. אבל אף אחד לא חזר.
יום אחד, בסיום ראיון עבודה שערך באחד המפעלים בדרום, ניגשה אליו תקווה, רכזת כוח האדם במפעל, ושאלה אותו ברחמים. "האם אתה יודע למה אתה לא מצליח להתקבל לשום מקום עבודה? לפי מה שאני מבינה ואני מדברת אוף דה רקורד, יש לכך סיבה ברורה ואני ממליצה לך להסתכל על תוצאות החיפוש ברשת".
בתחילה פסח לא הבין על מה תקווה מדברת ולמה היא מכוונת. הוא נסע הביתה וכשהדליק את המזגן הוא נכנס לגוגל וחיפש את שמו…. התמונה שנתגלתה לעינייו היתה שחורה משחור.
פסח גילה שיש עליו עשרות רבות של מסמכים משפטיים ובמיוחד כאלה שהזכירו את הפרשה שבה נחשד בהעתקה במבחן אבל זו הסתיימה בזיכוי מוחלט בבית המשפט. הוא גם קרה כתבות על תביעות שהיו לו נגד מעסיקים קודמים שלו – שלא דאגו להפריש לו ביטוח ופנסייה. הוא גם גילה מסמכים משפטיים ישנים שהיו לו על עבירות תנועה, סכסוך עם השכן על מימון צינור מים שנפגע בבניין בו הוא גר ועוד מסמכים שבכלל לא קשורים אליו אבל מופיעים בתוצאות החיפוש של שמו.
גם פסח פנה אל רונן הלל ניהול מוניטין וטופל על ידי. גם הצליח לפתוח דף חדש ונקי בגוגל.
מכאן, השאלה המטרידה ומרתקת – כיצד האלגוריתם של גוגל פועל? כיצד נקבעים המיקומים ותוצאות החיפוש? ובכן, השאלות האלה גדולות ומרתקות. מעטים מאד חושבים שהם יודעים את התשובות או לפחות חלקים מהתשובות. אני רק יכול לציין שמדובר בסוד ובאלגוריתם חכם שרק מעטים, אם בכלל, מבינים את סודותיו ואת התנהגותו.
הזכות להישכח? תלוי איפה!
לפני מס' שנים קבע בית המשפט כי אנשים יכולים לבקש במקרים מסוימים להסיר מידע מהרשת תחת "הזכות להישכח" אבל זכות זו תקפה רק במדינות מסוימות וגם שם לא בכל מקרה ולא בכל סיטואציה. בארץ היא לא מכובדת ואין לה שיניים – כך שקשה עד בלתי אפשרי להסיר תוכן לא רצוי מהרשת בלי להכיר מקרוב את הכלים והאפשרויות.
בנוסף, גוגל גם לא מתערב בתוכן ואם פורסם עלייך מידע לא נכון/שקרי/פוגעני ברשת – בגוגל ממליים לפנות לבעל האתר המפרסם….
המלצות איך להתמודד עם תוכן שלילי ברשת
- מי שלא מבין – שלא ינסה כי במקרים רבים חוסר הבנה, ידע וכלים מבין לאסון ולתוצאות חמורות שבעתיים.
- ניסיתם לתפוס את גוגל – לא בטוח שתצליחו וסביר להניח שתקבלו תשובה רובוטית ולא אנושית שתגלגל אתכם מכל המדרגות ותשלח אתכם לעשות שיעורי בית אינסופיים שבשורה התחתונה גם לא יועילו.
- תביעה משפטית? למי יש כוח, אנרגיות וכסף לתבוע? יש מקרים מסוימים שאפשר לנצח את המערכת אבל במקרים רבים אחרים מדובר בהפסד ידוע מראש. צו איסור פרסום מבית משפט יכול לעזור – אבל תנסו להשיג כזה….
- לכן, היעזרו במומחה שמבין את המערכת ויכול לחסוך זמן, כסף, אנרגיה וכאבי ראש.